ΥΠΗΡΕΤΗΣ ΔΥΟ ΑΦΕΝΤΑΔΩΝ

Πελαγία Αγγελίδου: «Το θέατρο είναι ο καθρέφτης της ζωής μας»
August 4, 2017
Δ. Θέατρο Μαραθώνα-Απολογισμός δράσεων 2015- 2016
September 10, 2017

ΥΠΗΡΕΤΗΣ ΔΥΟ ΑΦΕΝΤΑΔΩΝ

Κάρλο Γκολντόνι

 

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

Ο ιδιοφυής δραματουργός Κάρλο Γκολντόνι, που εκσυγχρόνισε την καθιερωμένη ιταλική Commedia dell’arte, αντικαθιστώντας τους χαρακτήρες που ανέβαιναν επί σκηνής φορώντας μάσκες με περισσότερο ρεαλιστικούς χαρακτήρες, τη χαλαρά δομημένη και επαναλαμβανόμενη δράση με περισσότερο συμπαγείς πλοκές και την προβλέψιμη φάρσα με ένα νέο χαρούμενο και αυθόρμητο πνεύμα, γεννήθηκε στη Βενετία στις 25 Φεβρουαρίου 1707 και πέθανε στο Παρίσι στις 6 Φεβρουαρίου 1793.

Για τις καινοτομίες του αυτές θεωρείται ο θεμελιωτής της ιταλικής ρεαλιστικής κωμωδίας. Ο Γκολντόνι διάβαζε από νωρίς κωμωδίες που βρίσκονταν στη βιβλιοθήκη του πατέρα του. Το 1721, σε ηλικία μόλις 14 ετών, το σκάει από το σχολείο. Επιστρέφοντας στο αυστηρό Κολέγιο Ghislieri στην Παβία, διαβάζει κωμωδίες των Plautus, Terence και Αριστοφάνη. Αργότερα, ακολουθεί τις σπουδές του στα γαλλικά προκειμένου να διαβάσει Μολιέρο.

Η συγγραφή μιας σάτιρας για τις γυναίκες της πόλης, τον αποβάλλει από το σχολείο του. Διστακτικά ξεκινά σπουδές στη Νομική στο πανεπιστήμιο της Παβία. Παρότι εξάσκησε το επάγγελμα του δικηγόρου στη Βενετία (1731–33) και την Πίζα (1744–48), η πραγματική του αγάπη ήταν τα έργα που έγραφε για το Teatro San Samuele στη Βενετία. Το 1748, συμφωνεί να γράψει για την εταιρεία Teatro Sant’Angelo του Βενετσιάνου ηθοποιού-μάνατζερ Girolamo Medebac.

Παρότι τα πρώιμα έργα του Γκολντόνι ισορροπούν μεταξύ του παλιού και του νέου στιλ, πρώτος απορρίπτει τις μάσκες από τους χαρακτήρες, αντικαθιστώντας τες με εξατομικευμένα πρόσωπα. Την περίοδο 1750–51, δημιούργησε ορισμένα από τα καλύτερα έργα του, με τα I pettegolezzi delle donne (Κουτσομπολιό Γυναικών), στη βενετσιάνικη διάλεκτο, Il bugiardo (Ο Ψεύτης, 1922), γραμμένο στο στιλ της commedia dell’arte και Il vero amico (Ο Αληθινός Φίλος), να ξεχωρίζουν. Από το 1753 μέχρι το 1762, ο Γκολντόνι γράφει για το Teatro San Luca (τώρα Teatro Goldoni).

Η commedia dell’arte βρίσκεται πλέον πίσω του. Σημαντικό έργο της περιόδου είναι το La locandiera. Ευρισκόμενος σε αντιπαράθεση με τον θεατρικό συγγραφέα Πιέντρο Κιάρι, τον οποίο σατίριζε στο I malcontenti, ο Γκολντόνι δέχτηκε την επίθεση του Carlo Gozzi, που ήταν προσκολλημένος στην commedia dell’arte, ο οποίος τον κατήγγειλε σε ένα σατιρικό ποίημα το 1757, και στη συνέχεια γελοιοποίησε και τον Γκολντόνι και τον Κιάρι στην κωμωδία L’amore delle tre melarance «Η Αγάπη των Τριών Πορτοκαλιών».

Το 1762, ο Γκολντόνι εγκαταλείπει τη Βενετία για το Παρίσι για να διευθύνει την Comédie-Italienne. Εκεί ξαναγράφει όλα του τα έργα από τα γαλλικά για το βενετσιάνικο κοινό: το γαλλικό L’Éventail (1763) μετατράπηκε στα ιταλικά στο εξαιρετικό Il ventaglio (Ο Θαυμαστής, 1907). Αποσύρεται το 1764 προκειμένου να διδάξει ιταλικά στις πριγκίπισσες των Βερσαλλιών. Το 1783, αρχίζει να γράφει τα περίφημα Απομνημονεύματά του στα γαλλικά. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση, η σύνταξή του καταργήθηκε και τελικά πέθανε στις 6 Φεβρουαρίου1793 στην απόλυτη ανέχεια.

Περίληψη  έργου

Κυρίαρχος, ο υπηρέτης Τρουφαλδίνο που για τον επιούσιο υπηρετεί δύο αφεντάδες. Πονηρός και ταυτόχρονα απλοϊκός, πολυμήχανος και γκαφατζής, αναιδής κι ετοιμόλογος, τα θαλασσώνει και τα μπαλώνει ακαριαία, περιπλέκει τους πάντες και τα πάντα. Τελικά αποδεικνύεται αυτός αφέντης των αφεντάδων του αφού καταφέρνει να τους κοροϊδεύει και να πληρώνεται και από τους δύο. Μόνο ο έρωτας μπορεί να τον υποδουλώσει. Πιασμένος στα δίχτυα της Σμεραλδίνας, θ’ αναγκαστεί στο τέλος να βγάλει τη μάσκα του και να αποκαλυφθεί.

Συντελεστές                  

Διασκεύη: από την ομάδα Εφηβική Σκηνή ΔΗΘΕΜΑ

Σκηνικά: Ζέττα Πετροπούλου

Μουσική επιμέλεια: Ευδοξία Ματαράγκα, Έλενα Διασίτη, Κατερίνα Κουκούλη

Χορογραφίες: Ιωάννα Μπάκα, Νικολία Βουκελάτου

Διδασκαλία Ξιφασκίας: Ευδοξία Ματαραγκα

Σκηνοθεσία: Ωραιοζήλη Καραγιαννίδου

Παίζουν(αλφαβητική σειρά) : Νικολία Βουκελάτου, Έλενα Διασίτη, Σίλια Δημητριάδη, Γιάννης Ματαράγκας, Γιώργος Μπάρδης, Ιωάννα Μπάκα, Ευδιξλια Ματαράγκα, Κωνσταντίνα Μυλούλη, Κατερίνα Κουκούλη, Φωτεινή Τριανταφυλλίδη

Σημείωμα σκηνοθέτη

Ο Steve Jobs, λίγο πριν χαθεί για πάντα, εκτός των άλλων ανάφερε μερικά πράγματα που είναι τελικά πιο σημαντικά από τον πλούτο. Έχοντας γευτεί την επιτυχία, την οικονομική ευμάρεια και την αναγνωρισιμότητα, αναθεωρεί και επιμένει πως πιο σημαντικά στη ζωή είναι οι σχέσεις, κάποιο όνειρο της νιότης μας και η τέχνη!

Η τέχνη είναι μέσο έκφρασης και πολιτισμού. Η μουσική, ο χορός, το θέατρο. Ιδιαίτερα για τα παιδιά, η τέχνη είναι ένα βασικό συστατικό για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας, την μόρφωση και την ευαισθητοποίηση.

Τα οφέλη της θεατρικής αγωγής στους εφήβους είναι αναρίθμητα, καθώς δεν εκπαιδεύει μόνον, αλλά διαμορφώνει χαρακτήρες δυνατούς, ανεξάρτητους και κυρίως με ήθος.

Οι έφηβοι ολοκληρώνονται πνευματικά, ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους και την επικοινωνία με τους άλλους, μαθαίνουν να πειθαρχούν, να συγκεντρώνονται και να αποκτούν αυτοέλεγχο, εκπαιδεύονται να εκφράζουν τα θέλω τους με θάρρος, χωρίς φόβο. Τελικά εξελίσσονται σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες με ήθος, κριτική σκέψη και κοινωνική ευαισθητοποίηση.

Το θέατρο σε όλες του τις μορφές και τις εφαρμογές, αποτελεί μέσο διαπαιδαγώγησης. Ο αναγνώστης ενός θεατρικού έργου, ο θεατής μιας παράστασης, ο ηθοποιός, το παιδί, ο έφηβος, καθένας που συμμετέχει ποικιλοτρόπως και ενεργά στις θεατρικές δραστηριότητες, καλλιεργεί και εδυναμώνει τις γνωστικές, ψυχικές και καλλιτεχνικές του δεξιότητες. Ο άνθρωπος μέσω του θεάτρου, επαναπροσδιορίζει τη σχέση του με τον εαυτό του και τον συνάνθρωπό του, ασκεί τον προβληματισμό και την κριτική του σκέψη και εμβαθύνει σε προσωπικά και κοινωνικά ζητήματα.

Συνοψίζοντας, κυρίαρχο ζητούμενο της παράστασης  είναι, η τέχνη, το θέατρο και τα οφέλη της θεατρικής αγωγής στους εφήβους.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς την Διοίκηση του Δημοτικού Θεάτρου του Μαραθώνα και κυρίως την κ. Αναστασία Ρίζου, τον κ. Γιώργο Λέπουρη και την κ. Νανά Νικολάου, για το ’’εισιτήριο’’ αυτού του μαγικού ταξιδιού και ένα τεράστιο ευχαριστώ, στους συνοδοιπόρους μου, στα υπέροχα πλάσματα, που επέλεξαν το έργο και δούλεψαν όλο το χειμώνα, με σεμνότητα, συνέπεια και ευθύνη!

Εύχομαι το αποτέλεσμα να σας ενθουσιάσει!

                                          Ωραιοζήλη Καραγιαννίδου

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *